Da sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i sidste uge præsenterede regeringens forslag om at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol, lød et af argumenterne, at landets akutmodtagelser var "oversvømmet" med alkoholforgiftede unge.
Den påstand afviste flere af landets hospitaler efterfølgende overfor TV 2, og nu - efter en uge uden kommentarer - trækker ministeren i land.
Jeg er ked af at have brugt det billede
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S)Ifølge de seneste oplysninger fra Sundhedsministeriet, er 2000 unge om året i kontakt med hospitalet som følge af alkoholforgiftning eller akut alkoholberuselse.
- Det er voldsomt mange, og jeg mener, at det er et alt for højt tal. Men naturligvis kan vores hospitaler håndtere de patienter, skriver Magnus Heunicke og fortsætter:
- Derfor er jeg ked af, at jeg under debatten om sundhedsreformen brugte udtrykket, at afdelingerne “oversvømmes” med disse unge mennesker som følge af alkohol.
På ingen måde oversvømmetKonkret påstod sundhedsministeren i dagene efter lanceringen af regeringsudspillet, at man kunne "se på vores akutmodtagelser, at i weekenderne bliver de oversvømmet med unge mennesker, der kommer ind med forgiftninger, fordi de har drukket for meget".
Da TV 2 efterfølgende kontaktede 7 af landets i alt 21 døgnåbne akutmodtagelser, lød det samstemmende, at de på ingen måde kunne genkende ministerens udlægning.
På Odense Universitetshospital modtog de for eksempel i samtlige weekender (fredag, lørdag og søndag, red.) i hele det forgangne år 59 alkoholforgiftede unge i alderen 16-19 år. I 2020 var antallet 40, mens det i 2019 var 75.
Det vil sige, at der i 2019 - hvor tallet altså var højest - gennemsnitligt var 1,4 alkoholforgiftede patienter i alderen 16-19 år forbi hospitalet hver weekend.
Afdelingens ledende overlæge, Poul Henning Madsen, sagde til TV 2 Fyn, at der "ikke ligger 15 unge, berusede mennesker på rad og række". Der kommer "måske en eller to" i løbet af en weekend, lød det.
Heller ikke Region Hovedstaden kunne nikke genkendende til sundhedsministerens beskrivelse.
Klaus Børch, ledende overlæge på regionens børne- og ungeafdeling, sagde direkte, at han "på ingen måde" ville bruge ordet oversvømmet, men Regionshospitalet Randers oplyste, at de i løbet af samtlige weekender i 2021 måtte indlægge 23 unge i alderen 16-19 år.
Indrømmer at have overdrevetUdmeldingerne fra de syv hospitaler vakte kras kritik fra flere partier.
Blandt andet beskyldte Dansk Folkeparti ministeren for at sprede fake news, mens Liberal Alliance gik til tasterne og spurgte:
- Hvis regeringens politik er så god, hvorfor er det så nødt til at fortælle usandheder for at overbevise vælgerne om den?
I det skriftlige citat erkender Magnus Heunicke, at der blev smurt for tykt på:
- Jeg er ked af at have brugt det billede, for der er absolut ingen grund til at overdrive. Problemet er stort nok i sig selv, skriver han til TV 2.
TV 2 har den seneste uge forgæves forsøgt at få et egentligt interview med sundhedsminister Magnus Heunicke, som altså fortsat ikke ønsker at stille op.
Det har derfor ikke været muligt at spørge ministeren, hvordan han forholder sig til kritikken, og hvordan han mener, at sagen påvirker debatten samt regeringens troværdighed.