Boris Johnsons undskyldninger bliver sønderskudt i parlamentet

Storbritanniens premierminister, Boris Johnson, undskylder tirsdag endnu en gang for at have brudt coronaregler under nedlukning af landet.

Det sker i det britiske parlament, efter at han fik en bøde af politiet i sidste uge for en forsamling i forbindelse med sin fødselsdag.

Boris Johnson understreger selv, at undskyldningen er "helhjertet".

Premierministeren undskyldte også, kort efter at han i lighed med sin finansminister, Rishi Sunak, fik bøden.

En joke med uld i munden

Tirsdag er første gang, at parlamentet har været samlet efter bødeforlægget. Og det benyttede Johnson til at undskylde i ganske mange variationer over samme tema.

Men oppositionen modtog langtfra premierministerens bodsgang med tilgivelse.

Tværtimod leverede Labours leder, Keir Starmer, en sviende kritik af Boris Johnsons efterhånden årelange forsøg på at forklare sig.

- Sikke en joke. Premierministeren taler med uld i munden. Og ud strømmer en ny serie udenomssnak og forvrængninger af sandheden, siger Starmer, som appellerer til vælgernes dømmekraft.

- Offentligheden har besluttet sig. De tror ikke på et ord, premierministeren siger. De ved, hvad han er, og hvad han står for, lyder det fra Keir Starmer.

Forstår vreden

Boris Johnson siger i sit forsvar, at han forstår vreden, og at "folket har ret til at forvente mere af deres premierminister".

Dog gentager Johnson også, at han ikke var klar over, at han forbrød sig imod landets coronaregler, som han dog selv har stået i spidsen for at indføre.

- Det gik ikke op for mig dengang - eller siden - at en samling i kabinetrummet lige før et vigtigt møde om covid-strategi kunne være brud på reglerne.

- Jeg gentager, at det var min fejl, og jeg undskylder oprigtigt for den, siger han tirsdag.

Den politiske top var med

De ulovlige fester blev afholdt af den absolutte politiske top i Storbritannien under den mest restriktive del af pandemien.

Sammenkomsterne blev en politisag, efter at billeder først afslørede festerne, og en intern undersøgelse efterfølgende slog fast, at de var uacceptable.

Det har ikke gjort sagen bedre, at Boris Johnson først over for parlamentet benægtede at have været til fest og efterfølgende skiftede forklaring til, at han kun havde været der kortvarigt.

Oppositionen i parlamentet har tirsdag sørget for, at premierministerens ageren også kommer på dagsordenen torsdag.

Her skal der være en afstemning om, hvorvidt der skal indledes en undersøgelse af, om han bevidst har vildledt parlamentet ved tidligere at have fastholdt sin uskyld.

Bevidst at vildlede parlamentet er en forseelse, som under det ministerielle kodeks bør føre til, at en minister trækker sig.

Keir Starmer har tidligere opfordret Boris Johnson til at gå af som premierminister.

Boris Johnsons politiske bagland i Det konservative parti har vendt sig imod partilederen. Det skriver Sky News, som har gennemført en spørgerunde blandt Johnsons partifæller.

Mistanke om lovbrud i DF efter omfattende undersøgelse

Artiklen er opdateret klokken 15.20 med en kommentar fra Pia Kjærsgaard.

Det psykiske arbejdsmiljø i Dansk Folkeparti er så elendigt, at der er mistanke om, at det ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt og tilmed overtræder arbejdsmiljølovgivningen.

Det konkluderer Arbejdstilsynet i en tilsynsrapport, TV 2 har fået aktindsigt i.

Rapporten konstaterer efter et besøg i partiet 30. marts, at der foregår krænkende handlinger. For eksempel oplever ansatte "højlydt udskældning og overfusninger på gangene".

Dansk Folkepartis ansatte fortæller til tilsynet, at de kan blive mødt med tavshed eller blive direkte ignoreret, når de siger godmorgen. Og de oplever, at deres evner og indsats bliver mere eller mindre indirekte nedvurderet.

- Nogle oplever, at det vil være svært at sige fra, hvis man bliver udsat for krænkende handlinger, særligt hvis handlingerne kommer fra nogen med en højere status i partiet, bemærkes det også i tilsynsrapporten.

Flere ansatte er ifølge Arbejdstilsynet bange for selv at blive udsat for krænkende adfærd, og derfor frygter de konsekvenserne, hvis de siger fra.

18 ansatte har forladt partiet

Der har længe været interne skærmydsler i Dansk Folkeparti, og de brød ud i lys lue, da Kristian Thulesen Dahl opgav formandsposten som konsekvens af det dårlige resultat ved kommunalvalget i november 2021.

De ansatte beskriver det som "en brydningstid". Og selvom formandsvalget blev afgjort til Morten Messerschmidts fordel i januar, så er det fortsat en "urolig og turbulent" tid for de ansatte.

Det har indtil videre fået 18 medarbejdere til at forlade partiet.

De tilbageværende beskriver endvidere, at det psykiske arbejdsmiljø er præget af "grupperinger, dårlig stemning og lukkede døre".

Der bliver hvisket og bagtalt. Og det står for de ansatte i skærende kontrast til tidligere, hvor de oplevede samarbejdet som "åbent og tillidsfuldt".

Flere fortæller også, at de oplever et stort arbejdspres, og at der ikke er sammenhæng mellem, hvad der bliver krævet af dem, og hvor mange de er til at løse opgaverne.

Folk går grædende hjem

Siden valget af Morten Messerschmidt som partiets nye formand har seks folketingsmedlemmer også forladt partiet.

Flere af dem har talt åbent om, at der ikke var rart at være i Dansk Folkeparti længere. For eksempel har partiets mangeårige sundhedsordfører Liselott Blixt, der nu er løsgænger, fortalt, at mange blev nervøse, når de ser partistifteren Pia Kjærsgaard på gangene.

- Altså det er jo en voksenmobning, et pres og et arbejdsmiljø, som ikke er sundt. Vi har folk, der går grædende hjem blandt andet på grund af Pia Kjærsgaard, sagde hun til DR.

DFs sekretariat har alle dage været kendt for et åbent, hyggeligt og tillidsfuldt samarbejde, og sådan skal det være igen.

Peter Skaarup, gruppeformand, DF

En anden DF-afhopper, Hans Kristian Skibby, har over for TV 2 begrundet sin afgang med, at Pia Kjærsgaard "render hen ad gangene og siger, at medarbejdere skal skamme sig".

Det afviste Pia Kjærsgaard selv under en tale ved sin 75-års fødselsdagsreception i februar:

- Jeg vil godt afvise, at der er dårligt arbejdsmiljø i Dansk Folkeparti. Har man haft det den seneste tid, har man selv været med til at skabe det. Det må I tage på jer, sagde hun møntet mod dem, der netop havde forladt partiet, og kaldte det "forsøg på karaktermord".

Pia Kjærsgaard: Man skal passe på de ansatte

Pia Kjærsgaard understreger over for TV 2, at det ikke er hende, der har udsat medarbejdere for krænkende adfærd.

- Nej, tværtimod har jeg taget hånd om de her medarbejdere, der har været kede af det over, at de har været i en presset situation i Dansk Folkeparti, siger hun.

Ifølge Pia Kjærsgaard er det velkendt, at DF har været i krise, og at der er blevet skiftet ud på centrale poster – politikere såvel som medarbejdere. Alle gør nu deres bedste for at genskabe den gode stemning i partiet, lyder det.

- Der er blevet skiftet ud. Der har ikke været taget ordentligt hånd om problemerne. Det bliver der nu. Ingen, specielt ikke som ansat, skal føle sig intimideret i et parti. Tværtimod skal man passe på de ansatte, fastslår Pia Kjærsgaard.

DF tager imod tilbud om hjælp

Arbejdstilsynet tilbyder Dansk Folkeparti en aftale om at forbedre arbejdsmiljøet med hjælp og vejledning fra tilsynet.

Det tager partiet imod, oplyser gruppeformand Peter Skaarup.

- Dansk Folkepartis sekretariat har alle dage været kendt for at have et åbent, hyggeligt og tillidsfuldt samarbejde, og sådan skal det selvfølgelig også være igen. Derfor tager vi selvfølgelig imod tilbuddet fra Arbejdstilsynet om at gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejdsmiljøet, så vi sikrer, at vores medarbejdere er glade for at gå på arbejde, siger han i et skriftligt svar til TV 2.

Det er ingen hemmelighed, medgiver han, at partiet har oplevet "en turbulent periode".

- Det har givet "nogle rystelser, som desværre også er gået ud over medarbejdere, siger han og forsikrer, at partiet nu er i arbejdstøjet for at "føre politik for den almindelige dansker.”

Shanghai melder for anden dag i træk om coronadødsfald

For andet døgn i træk er der i den kinesiske millionby Shanghai konstateret dødsfald blandt personer smittet med covid-19.

Mandag døde syv personer. Det oplyser myndigheder tirsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Søndag døde tre ældre coronapatienter i Shanghai, der med cirka 26 millioner indbyggere er Kinas mest folkerige by.

Det var ifølge myndighederne de første dødsfald relateret til covid-19, siden Shanghai i slutningen af marts indførte omfattende restriktioner for at bremse et smitteudbrud.

Det var desuden de første officielle coronadødsfald i Kina siden 19. marts.

Hårde nedlukninger en del af strategien

Massetest, langvarige karantæner og hårde nedlukninger har siden coronavirusset første gang blev konstateret i den kinesiske by Wuhan for over to år siden været Kinas måde at håndtere smitteudbrud på i forsøget på at forhindre dødsfald og værne om folkesundheden.

Samme fremgangsmåde bliver anvendt i Shanghai under det aktuelle udbrud, der omtales som det største i Kina siden smittebølgen i Wuhan.

Tusindvis fejrede dronning Margrethes fødselsdag

Efter to år med corona kunne dronning Margrethe endelig blive fejret på sin fødselsdag. Og det skete med deltagelse af tusindvis af danskere.

På en solbeskinnet veranda trådte nu 82-årige dronning Margrethe og kronprinsparret med deres fire børn frem foran den fremmødte folkemængde klokken 12.

Der blev traditionen tro råbt hurra – med dronningens arm som dirigentstok – og sunget fødselsdagssang.

Og som noget særligt var der i år en parade for dronningen efter to år uden store fejringer på grund af pandemien.

Dronningen blev sidst fejret af danskerne i 2019

Dronningens 80-årsfødselsdag skulle i 2020 have været fejret med pomp og pragt, gallaballet og festfyrværkeri, men det hele blev som mange andre danskeres store fejringer aflyst.

Dronningen blev derfor i stedet fejret virtuelt med fællessang, og om aftenen holdt hun en tale til befolkningen.

Sidste år kunne dronningen heller ikke fejre sin fødselsdag, der blev fejret på Fredensborg Slot af den nærmeste familie.

Også 50-årsregeringsjubilæet blev tidligere i år aflyst.

Derfor var der altså i år grundlag for den helt store fejring, hvor både solen og østjyderne var med dronningen.

Gennem dronningens regeringsperiode har det været en fast tradition, at højtider som påske og jul fejres på Marselisborg Slot i Aarhus. Og i år faldt påsken altså på dronningens fødselsdag, som derfor blev holdt på Marselisborg Slot i Aarhus.

Spædbarn blev forgiftet af D-vitamin – seks år efter har forældrene stadig ikke ro i maven

- Man prøver i bedste mening at give sit barn vitaminer, og så ender man med at forgifte hende i stedet.

Sådan siger Ida Bruuns far, Thomas Bruun.

I 2016 begyndte han og konen, Lene Bruun, fra Vejle at give deres nyfødte datter dråber med D-vitamin fra det vejlensiske firma Diafarm, som producerede dråberne under navnet Inno Pharma.

Sundhedsstyrelsen anbefaler nemlig, at spædbørn får tilskud med D-vitamin.

En anbefaling, som Thomas og Lene Bruun selvfølgelig fulgte.

Problemet var bare, at indholdet af D-vitamin i dråberne fra Diafarm var 75 gange højere end det, der stod på flasken.

Dermed forgiftede forældrene uden at vide det selv deres lille datter blot et par uger efter fødslen – også uden at vide, hvilke konsekvenser det snart ville få.

Det er nu seks år siden. Og TV SYD har genbesøgt familien Bruun for at høre, hvordan det er gået siden Ida Bruuns forgiftning.

- Vi tænker stadig meget over det. Det er ikke sådan lige til at lægge fra sig, siger Lene Bruun.

Fulgte anbefalingerne

Lene og Thomas Bruun kigger tilbage og har svært ved at se, at de kunne have gjort noget anderledes.

De fulgte Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at give spædbørn D-vitamintilskud

Men den anbefaling er naturligvis forudsat, at kosttilskuddet indeholder det, der er angivet på emballagen.

Og det var ikke tilfældet med de dråber, der stod i familien Bruuns skab.

Hun var begyndt at få krampetrækninger i ansigtet

Lene Bruun Dårlig mave og opkast

Og der gik ikke længe, før den alt for høje dosis gav sit udslag hos den lille pige.

- Efter cirka to uger begyndte hun at få det dårligt. Hun fik dårlig mave og kastede op hele tiden.

Ida Bruun fik så store problemer med sin mave, at Lene Bruun måtte gå rundt med datteren i armene i op til 27 timer, mens hun trøstede hende, skiftede hende og gav hende rent tøj på.

- Hun kunne kun tåle én slags bleer, som var ret dyre. Dem brugte hun en pakke af på to dage, fordi hver en lyd, der kom fra hende, førte til afføring eller opkast. Et hik, et grin eller gråd, sagde Lene Bruun i 2018.

Lene og Thomas Bruun følte sig magtesløse og tog deres datter med til lægen.

- Lægen sagde, at det nok var refluks (at mavesyre løber op i spiserøret, red.), og at det snart ville gå over, sige Lene Bruun.

Men inderst inde havde Lene og Thomas Bruun en fornemmelse af, at det ikke bare var refluks.

Fandt forklaringen ved et tilfælde

Tilfældigvis så Lene Bruun et Facebook-opslag med en anden kvinde i Syd- og Sønderjylland, der fortalte, at hendes datter var blevet forgiftet med D-vitamin.

Derfor ringede Lene Bruun til Giftlinjen, som ikke havde hørt om det.

Men dagen efter ringede Giftlinjen tilbage og sagde, at familien skulle skynde sig til Kolding Sygehus.

Normalt vil man nok tænke, at vitaminer udelukkende er gode for kroppen – men det er kun i begrænsede mængder.

Ikke mindst D-vitaminer, der hører til gruppen af fedtopløselige vitaminer, som ikke – ligesom de vandopløselige vitaminer – kan udskilles i urinen.

Derfor hobede D-vitamin sig op i lille Ida Bruuns krop.

- Det er svært at behandle for de fedtopløselige vitaminer, og det virkede da heller ikke at give hende drop med væske. Så hun fik i stedet medicin til nyrerne, fortæller Lene Bruun.

Derpå fulgte utallige køreture frem og tilbage til sygehuset i Kolding, hvor lægerne fulgte Ida Bruuns tal tæt og gav hende medicin.

Vi ved ikke, hvilke konsekvenser den her forgiftning måske kan få for Ida senere hen i livet

Thomas Bruun Mediedækningen af sagen begynder

Samtidig dukkede der nyheder op om børn, der havde fået lignende symptomer efter at have taget de samme D-dråber fra Diafarm.

Kort efter opfordrede Sundhedsstyrelsen forbrugerne til at smide de pågældende flasker med D-dråber ud.

Men da var det for sent, for Ida Bruun havde allerede slemme reaktioner på forgiftningen.

- Hun var begyndt at få krampetrækninger i ansigtet, og hun havde fået blå marmoreringer i huden, siger Lene.

Godt fire måneder efter de første historier om forgiftninger med Diafarms D-dråber fik Vejle-virksomheden en bøde på 90.000 kroner og fik forbud mod at sælge fem andre produkter.

Vi undskylder og beklager således både til familien Bruun og til alle øvrige berørte børn og deres familier

Diafarm i skriftligt svar Uvisheden er den værste

Mens tiden gik, og medicinen virkede, fik Ida Bruun det gradvist bedre, og hendes tal er nu stabile igen.

Men selvom det snart er seks år siden, har familien stadig ikke ro i maven.

- Det er faktisk det værste. Vi ved ikke, hvilke konsekvenser den her forgiftning måske kan få for Ida senere hen i livet, siger Thomas Bruun.

For selvom niveauerne af D-vitamin i Ida Bruuns blod nu igen er normale, kommer der af og til nogle reaktioner fra hendes krop, som forældrene har svært ved at finde årsagen til.

- I efteråret begyndte Ida at få nældefeber, ligeså snart hun kom ud i kold luft. Vi har talt med lægen, som ikke kan forklare hvorfor. Normalt er der en åbenlys årsag til nældefeber, men det er der bare ikke her, siger Lene Bruun og fortsætter:

- Lægeverdenen er så firkantet. Så når man ikke kan måle noget i blodet, er man helt rask.

Derfor har Lene Bruun også sat sig for at indsamle beretninger fra forældrene til de i alt 81 danske børn, der blev forgiftet af D-dråberne i 2016.

Her noterer alle forældre uregelmæssigheder i børnenes ve og vel, som ikke umiddelbart har en forklaring – bare for at være på den sikre side, hvis der skulle blive brug for det engang.

- Vi bliver nødt til at danne os et overblik over, hvad der sker med vores børn.

Firmaet undskylder til familien

I 2018 stod Lene Bruun frem og fortalte historien om sin datter. Her bad hun Vejle-firmaet Diafarm om en "ordentlig" undskyldning.

Diafarm var i kølvandet på sagen ude at undskylde i generelle vendinger på Facebook og i en pressemeddelelse.

Men da TV SYD tager kontakt til firmaet i forbindelse med denne artikel, sætter Diafarm for første gang navn på familien.

- Vi beklager og undskylder fortsat mange gange for de konsekvenser, som denne menneskelige fejl har medført for de berørte børn og deres familier. Dette har vi gjort fra sagens start og ved enhver lejlighed siden. Vi undskylder og beklager således både til familien Bruun og til alle øvrige berørte børn og deres familier, skriver Diafarm i et skriftligt svar.

Det er første gang, at de nævner nogle med navn, og det er da rart

Lene Bruun

Men det er stadig ikke en ordentlig undskyldning, mener Lene Bruun.

- Det er det samme, de har meldt ud hele tiden. De har både navn, adresse og telefonnummer på os. Så de burde kunne ringe personligt til os og sige, at de er kede af det, siger Lene Bruun.

Men uanset hvad er hun glad for, at Diafarm nu sætter navn på familien.

- Det er første gang, at de nævner nogle med navn, og det er da rart. Men der sidder stadig 80 andre familier, der mangler en ordentlig undskyldning, lyder det fra Lene Bruun.

Derudover opfordrede familien i 2018 samtidig Diafarm til at betale erstatning for de udgifter, der havde været forbundet med Ida Bruuns forgiftning.

Det nægtede firmaet, og familierne har i stedet modtaget 190 kroner per sygedag fra Diafarms forsikringsselskab. Det er i Ida Bruuns tilfælde godt 50.000 kroner, som bliver udbetalt, når hun fylder 18 år.

Indtil da kan familien kun se tiden an og håbe, at Ida Bruun ikke viser sig at have mén efter forgiftningen.