Statens Serum Institut tror nu også på betydelig flokimmunitet

Statens Serum Institut (SSI) vurderer ligesom Verdenssundhedsorganisationen, WHO, og flere eksperter nu også, at det i Danmark er muligt at opnå befolkningsimmunitet inden for de næste uger.

Det oplyser faglig direktør i SSI, Tyra Grove Krause, i et skriftligt svar til TV 2.

Årsagen er en høj vaccinationstilslutning i kombination med udbredt smitte, herunder smitte af vaccinerede.

- Det vil medføre, at smittetallene vil falde, da det simpelthen er sværere for virus at finde modtagelige i vores samfund, oplyser Tyra Grove Krause.

Immunitet varer ikke ved

Søndag lød det i et interview med direktøren for den europæiske afdeling af WHO, Hans Kluge, at 60 procent af befolkningen i Europa kan blive smittet inden marts. Og når bølgen af smitte aftager, forventer han, at der ”i flere uger og måneder vil være global immunitet.”

Tyra Grove Krause understreger i sit svar, at en befolkningsimmunitet ikke vil vare ved, da immunitet med coronavirus - både når det gælder vaccination og smitte - ikke er livsvarig, som det er tilfældet med blandt andet mæslinger.

- Det betyder, at virus ikke forsvinder og vil kunne give nye bølger, når der er tilstrækkeligt med modtagelige i befolkningen, og betingelserne for smitte er bedre som for eksempel i vinterhalvåret.

Samtidig forventer SSI, at der kan komme nye varianter, som danskerne har mindre beskyttelse mod.

- Det kan også betyde, at det kan blive relevant at give et 4. stik.

Immunitet tæller også i sommervejret

WHO-chefens forventning om ”global immunitet i flere uger og måneder” falder sammen med forår- og sommermånederne, hvor smittespredningen vil være mindre blandt andet af den simple årsag, at vi opholder os mere udenfor.

Alligevel vil en flokimmunitet i de varmere måneder ifølge professor i immunologi ved Københavns Universitet, Jan Pravsgaard Christensen, have en betydning for en eventuel smittespredning, når vi igen når efterår- og vintersæsonen.

- For selvom virus går i dvale på grund af vejret, så kommer den til at gå endnu mere i dvale, fordi den har svært ved at overleve i en meget immun befolkning. Det betyder også, at efterår- og vintermånederne kommer til at starte på et lavere niveau, siger han til TV 2.

Jan Pravsgaard Christensen fremhæver samtidig, at der til den tid på grund af flokimmunitet er en vis basisimmunitet i en stor del af befolkningen.

Også Hans Kluge fremhæver, at coronavirus ikke nødvendigvis vil vende tilbage som en pandemi til efteråret.

Flokimmunitet var aflyst

SSI aflyste ellers forhåbninger om flokimmunitet i den danske befolkning i august sidste år, da den smitsomme delta-variant blev dominerende.

Begrundelsen lød på det tidspunkt, at en egentlig flokimmunitet mod deltavarianten kun kunne opnås, hvis vaccinerne var 100 procent effektive mod de varianter, der var i spil, og at der var en 100 procent vaccinationsdækning.

Siden har den endnu mere smitsomme Omikron-variant gjort sit indtog – og der er forsat ikke en 100 procent vaccineeffektivitet eller -dækning.

Så hvad har ændret sig?

Delta var ikke smitsom nok

Jan Pravsgaard Christensen forklarer det med, at selv om delta-varianten var meget smitsom, så var den i virkeligheden ikke smitsom nok. Den spredte sig langsommere, end det er tilfældet med Omikron, hvor store dele af samfundet samtidig har været åbent.

- Inden virussen har nået rækken rundt og kommer tilbage til folk, så er der gået for lang tid, og så har folk igen været modtagelige, inden tilstrækkeligt mange var blevet smittet. Nu går det lynende hurtigt, og så bliver det sværere for virus at finde modtagelige til at smitte, siger han.

Han tror også på, at der i Danmark vil være flokimmunitet, men at det nærmere sker i marts end i februar.

- Dels booster den omfattende smitte dem, som er blevet vaccineret, og den inddrager nogle af dem, der ikke er blevet vaccineret. På den måde ender en større del af befolkningen med immunitet. Og en god immunitet, siger Jan Pravsgaard Christensen.

Ny undervariant kan true

Fredag forklarede overlæge og virusforsker ved SSI Anders Fomsgaard at den hastigt voksende undervariant af Omikron kaldet BA.2 muligvis kunne true en gruppeimmunitet.

Ifølge Tyra Grove Krause er der endnu tale om teoretiske overvejelser om, hvorvidt de to Omikron-undervarianter – BA.1 og BA. 2 – er så forskellige fra hinanden, at det er muligt at blive smittet med Omikron to gange på kort tid.

- Meget peger på, at BA.2 har et større spredningspotentiale end BA.1, og det kan betyde, at vi får en højere og lidt senere indtrædende top på epidemikurven, oplyser hun.

Dagens overblik: Nu kan du afbryde selvisolation tidligere

Fremover kan du afbryde din selvisolation efter smitte med coronavirus, når du ikke længere har symptomer, og så er den amerikanske frygt for en russisk indtrængen i Ukraine blevet så stor, at USA's præsident Joe Biden har beordret familie til ansatte på den amerikanske ambassade til at forlade landet.

Men vi starter et helt andet sted.

TV 2 erfarer: Krisemøde i 3F tirsdag

Hovedbestyrelsen i Fagforeningen 3F er indkaldt til ekstraordinært hovedbestyrelsesmøde tirsdag formiddag.

Det oplyser flere af hinanden uafhængige kilder til TV 2.

Indkaldelsen kommer i kølvandet på en artikel i B.T., som beskriver, at Per Christensen, der gennem otte år har været formand for 3F, har levet et dobbeltliv med flere forskellige kvinder.

Afsløringerne har ført til selvransagelse hos både mediefolk, der i flere år kendte til 3F-formandens dobbeltliv uden at omtale det, og hos politikere, der udtrykte støtte til Per Christensen inden de havde læst B.T.'s historie.

Nu kan du afbryde selvisolation tidligere

Fra og med i dag kan man afslutte sin selvisolation, når man ikke længere har symptomer på coronavirus, og der er gået fire dage, fra man blev testet.

Det skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

- De lempede anbefalinger vil betyde, at der sker mere smitte. Vi kan ikke stoppe alle smittekæder, men vi kan reducere smitten mest muligt. Derfor har vi i anbefalingerne taget højde for, at man skal isolere der, hvor der er størst risiko for smitte, nemlig i perioden lige inden man får symptomer, og når man har symptomer, siger Helene Probst, der er vicedirektør i Sundhedsstyrelsen.

Mandag blev der registreret 40.348 nye smittede med coronavirus. Mere end hver femte test var positiv - positivprocenten var på 20,78.

USA beordrer ambassadeansattes familier til at forlade Ukraine

Familiemedlemmer til ansatte på den amerikanske ambassade i Ukraine beordres nu til at forlade landet, og også amerikanske statsborgere i Ukraine opfordres nu til at forlade landet, skriver CNN.

Det sker ifølge det amerikanske udenrigsministerium på grund af en stigende bekymring for russisk indtrængen i Ukraine.

Samtidig udtrykker Ukraines udenrigsminister Dmytro Kuleba skuffelse over Tyskland, som han anklager for at underminere fællesskabet blandt de vestlige allierede og opmuntre Ruslands præsident Vladimir Putin til angreb.

- Tysklands aktuelle udtalelser er skuffende og strider mod denne støtte og indsats, skriver han på Twitter.

Messerschmidt: Spørgsmålet er, om folk tror på mig som person

For Dansk Folkepartis (DF) nyvalgte formand Morten Messerschmidt var mandag dagen derpå efter den overbevisende sejr i Herning i kampen om formandsposten søndag.

I en åbenhjertig udtalelse til TV 2 erkender han, at partiets fremtid afhænger af medlemmernes tillid til, at han kan skabe forsoning.

- Spørgsmålet er i virkeligheden, om folk tror på, at jeg som person kan få forsonet alle de forskellige retninger, der har været i ledelsen, siger han til TV 2.

Søndagens formandsvalg til DF’s ekstraordinære årsmøde stod mellem Martin Henriksen, Merete Dea Larsen og Morten Messerschmidt. Sidstnævnte fik 60,5 procent af de delegerede stemmer og overtog dermed formandsposten fra Kristian Thulesen Dahl.

Danmark klar til semifinale efter endnu en EM-sejr

Med den sjette sejr ud af lige så mange mulige - denne gang 35-23 over Holland - er de danske håndboldherrer sikre på at komme i semifinalen ved EM i Ungarn og Slovakiet.

Her kan danskerne komme til at møde Sverige eller Norge, men før deres afgørende kamp mod Norge tirsdag er svenskerne - som så mange andre EM-deltagere - udfordret af smitten med coronavirus.

Mandag oplyste det svenske håndboldforbund, at to af deres bedste spillere er testet positiv for coronavirus. Det drejer sig om bagspiller Felix Claar og målvogter Andreas Palicka, der nu isoleres.

- Nu er der nye betingelser for os inden kampen mod Norge, og vi vil kæmpe om en semifinaleplads også uden Andreas og Felix, siger den svenske landstræner Glenn Solberg før skæbnekampen mod Norge.

OVERBLIK: Her er de nye anbefalinger til isolation

Hvis man fremover bliver smittet med covid-19, vil der være kortere tid i selvisolation end tidligere. Samtidig skal nære kontakter ikke længere gå i selvisolation, medmindre man får symptomer.

Det er nogle af hovedpunkterne i Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger for selvisolation.

Få et overblik over de nye anbefalinger her:

Anbefalinger til selvisolation

Ved betydelige symptomer:

Der anbefales selvisolation fra symptomerne begynder og at tage en PCR-test hurtigst muligt. Ved et positivt testsvar fortsætter selvisolation, indtil symptomerne ophører. Det kan dog ikke være kortere end fire døgn fra det tidspunkt, man tog testen.

Ved lette symptomer og asymptomatiske personer:

Hvis man bliver testet, anbefales der ikke selvisolation, mens man venter på svar. Det gælder dog ikke, hvis man er husstandskontakt eller øvrig kontakt (se definitioner længere nede) og får symptomer. Ved en positiv test, uanset om det er PCR- eller kviktest, anbefales selvisolation med det samme. Får man en positiv kviktest, anbefales det at tage en PCR-test hurtigst muligt. Ved et positivt testsvar anbefales man at selvisolere i fire dage fra det tidspunkt, man blev testet på. Hvis der undervejs opstår betydelige symptomer, fortsætter selvisolationen, til symptomerne ophører. Dette kan dog ikke være kortere end fire døgn fra tidspunktet, man blev testet på. Anbefalinger til husstandskontakter

Husstandskontakter defineres som personer, der bor sammen med smittet person, er kæreste til en smittet person og ikke bor sammen, er værelseskammerat på en efterskole, højskole, lejrskole eller lignende med en smittet person, eller er overnattende gæst eller legekammerat til en person med covid-19.

Anbefalingerne til husstandskontakter er:

At blive testet med en hurtigtest eller PCR-test tre døgn efter, den smittede person blev testet positiv. Der anbefales ikke selvisolation, med mindre man får symptomer. Hvis man som husstandskontakt eller tilsvarende har været smittet inden for de sidste 12 uger, anbefales test ikke, med mindre man får symptomer på covid-19. Man bør have ekstra fokus på at efterleve Sundhedsstyrelsens seks råd til at forebygge smitte. Hvis man som husstandskontakt eller tilsvarende får lette eller betydelige symptomer på covid-19, anbefales man at gå i selvisolation med det samme og blive testet hurtigst muligt med en PCR-test. Anbefalinger til øvrige kontakter

Øvrige kontakter defineres som personer, der har været tæt på en smittet uden for hjemmet i smitteperioden.

Det kan være at sidde ved siden af eller over for den smittede, at være til middag eller lignende med den smittede, at dyrke kontaktsport eller sidde i bil med en smittet, eller at være klassekammerat til en smittet elev.

Anbefalingerne til øvrige kontakter er:

Ekstra fokus på Sundhedsstyrelsen seks råd til at forebygge smitte. Der kan foretages en kviktest tre døgn efter den smittede persons testtidspunkt. Får man lette eller betydelige symptomer, anbefales man at gå i selvisolation med det samme og hurtigst muligt få en PCR-test. Ved et positivt svar træder anbefalingerne til selvisolation i kraft (se længere oppe i artiklen).

Antallet af indlagte stiger til 894 – det højeste i et år

Der er det seneste døgn registreret 40.348 tilfælde af covid-19. Det viser tal fra Statens Serum Institut (SSI) mandag.

Af de bekræftede tilfælde er 2501 testet positive for coronavirus mindst en gang før.

Smittetilfældene er fundet i 194.180 PCR-test. Dermed er 20,78 procent af testene positive for coronavirus. Det er også det, der hedder positivprocenten.

Mandag stiger det samlede antal indlagte med 81 til 894. Det inkluderer både mennesker, der er indlagt med og på grund af coronavirus.

Blandt dem er 43 patienter på landets intensivafdelinger, og af dem har 29 af dem brug for hjælp til at trække vejret.

Det hidtil højeste antal indlagte under epidemien var 4. januar 2021. Her var 964 personer indlagt med corona.

- Vi står et bedre sted

Selv om antallet af indlagte stiger, står vi et andet og bedre sted, end vi gjorde for et år siden, siger professor og overlæge Henrik Nielsen, Aalborg Universitetshospital.

- Der er en meget stor samfundssmitte, og det ser vi ved, at antallet af indlagte stiger. Men alvoren af sygdommen er aftagende med den nye omikronvariant. Så det er ikke kritisk, siger han.

Han henviser til, at omikron giver et mildere forløb end deltavarianten. Tal fra seruminstituttet viser, at omikron giver 36 procent mindre risiko for indlæggelse sammenlignet med delta.

- Det ser vi jo også ved, at antallet af indlagte på intensiv ikke er steget. Det ligger på et meget stabilt niveau, siger Henrik Nielsen.

Professoren minder også om, at en stor del af de 894 indlagte er indlagt af andre årsager end covid-19.

Årsager til indlæggelser

En ny rapport fra Sundhedsstyrelsen, der er offentliggjort mandag, viser, at mellem 30 og 40 procent af de indlagte med en positiv PCR-test er indlagt af en anden årsag end covid-19.

Yderligere er 13 personer, der inden for den seneste måned er testet positive for covid-19, afgået ved døden inden for det seneste døgn.

Det samlede dødstal for epidemien i Danmark er 3621.

Der er foruden PCR-test blevet foretaget 220.979 lyntest - også kendt som antigentest - men grundet stor usikkerhed er de ikke med i den samlede opgørelse.

Onsdag har regeringen bebudet en plan for, hvad der skal ske med de tilbageværende restriktioner, som står til at udløbe efter 31. januar.

Nu kan du afbryde selvisolation tidligere

Fra og med i dag kan man afslutte sin selvisolation, når man ikke længere har symptomer på coronavirus, og der er gået fire dage fra man blev testet.

Det skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

- De lempede anbefalinger vil betyde, at der sker mere smitte. Vi kan ikke stoppe alle smittekæder, men vi kan reducere smitten mest muligt. Derfor har vi i anbefalingerne taget højde for, at man skal isolere der, hvor der er størst risiko for smitte, nemlig i perioden lige inden man får symptomer, og når man har symptomer, siger Helene Probst, der er vicedirektør i Sundhedsstyrelsen.

Blandt de nye anbefalinger er, at man ikke længere skal isolere sig, hvis man deler husstand med en, som er smittet. Se alle de nye anbefalinger herunder.

Balance mellem anbefalinger og situation

De seneste uger har set en meget omfattende samfundssmitte med mere end 40.000 daglige smittede, senest i dag hvor Statens Serum Institut (SSI) oplyser, at der er registreret 40.348 nye coronasmittede. Og de mange smittede udgør et problem i forhold til at opretholde væsentlige samfundsfunktioner, skriver styrelsen.

Samtidig har vi ikke set en stigning i antallet af indlæggelser på intensivafdelinger, og det har fået styrelsen til at lave ændringen.

- Den senere tids markante stigning i antallet af smittede har haft store konsekvenser for samfundet. Virkelig mange mennesker har måttet selvisolere sig, og mange arbejdspladser har haft meget svært ved at fungere, siger Helene Probst.

Omfattende immunitet

Sundhedsstyrelsen anslår, at lidt over en million personer har været smittet med omikron, siden varianten spredte sig i starten af december sidste år.

De skriver videre, at en meget omfattende befolkningsimmunitet er grunden til, at de ikke længere ser en sammenhæng mellem antal smittede og antal indlæggelser.

4,7 millioner personer har fået to stik med en coronavaccine, og 3,5 millioner har fået den tredje såkaldte boostervaccine.

Børnehave ramt af corona – nu passer medarbejdere fra rådhuset børn

Coronasmittede medarbejdere lægger i øjeblikket stort pres på landets arbejdspladser.

Det er også tilfældet i Hvidovre Kommune og særligt i Bredalsparkens Børnehave, hvor 59 børn har deres hverdag.

Her er 9 ud af 11 medarbejdere sygemeldt mandag.

Derfor har fire af kommunens pædagogiske vejledere mandag været nødt til at skifte arbejdsdagen på rådhuset ud med en i den berørte institution.

Det bekræfter Hvidovre Kommune over for TV 2 Lorry.

Vi slukker hele tiden brande med den spand vand, vi kan finde

Susan Bjerregaard, direktør for Børn og Velfærd i Hvidovre Kommune

Kommunens borgmester, Anders Wolf Andresen (SF), glæder sig over, at det er lykkedes at finde en løsning, selvom den ikke er optimal.

- Det, som jeg tænker meget over, er børnenes tarv og at gøre det så godt som muligt for dem. Det er ikke pædagoger og ansigter, som de kender, men det er dygtigt og veluddannet personale, som vi har sendt derud, siger han til TV 2 Lorry.

Landets højeste incidenstal

Hvidovre Kommune har de seneste dage haft landets højeste incidenstal. Ved søndagens coronaopgørelse var incidenstallet 6171.

I sidste uge lød sygefraværet på mellem 20 og 22 procent i kommunens 29 dagtilbud. Og det har haft store konsekvenser for både ansatte, børn og forældre.

Derfor måtte man flere steder forkorte åbningstiden, mens man altså mandag gik skridtet videre og sendte pædagogiske vejledere ud for at passe børn.

Susan Bjerregaard er direktør for Børn og Velfærd i Hvidovre Kommune. Hun fortæller, at man løbende arbejder på at finde løsninger.

- I denne her situation arbejder vi time for time, dag for dag. Hvis vi står med to eller flere institutioner i morgen, som er ramt på den måde, så er næste træk, at vi må se på, om vi eventuelt kan låne personale fra andre institutioner, hvor sygefraværet er lavere. Det vil være en svær, men nødvendig beslutning, siger hun til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Vi slukker hele tiden brande med den spand vand, vi kan finde.

Susan Bjerregaard understreger, at forældre til børn i den ramte institution er blevet informeret på forhånd.

Flere kommuner ramt

Det er ikke kun i Hvidovre, at coronasmitten gør det svært at holde institutioner og kommunale tilbud åbne.

I Egedal forsøger kommunen at løse problemet ved at rekruttere pensionister og seniorer til daginstitutioner, mens Frederikssund Kommune har iværksat et tiltag, hvor man kan sende en sms til borgmesteren, hvis man som ledig ønsker at indgå i et vikarteam.

I Københavns Kommune har man iværksat et nødberedskab med administrativt og akademisk personale, der kan give en hånd med, hvis det bliver nødvendigt.

Fredag opfordrede Kommunernes Landsforening og Dansk Industri til at forkorte den nuværende isolationsperiode på syv dage.

Det er Sundhedsstyrelsen, der laver anbefalingerne til isolation. Styrelsen meddelte søndag, at den er i gang med at se på anbefalingerne om isolation med en forventning om at ændre den i begyndelsen af denne uge.

Strengere regler træder i kraft i Frankrig for de uvaccinerede

Mandag træder strenge restriktioner i kraft i Frankrig for personer, som ikke er vaccineret mod covid-19. Det sker, mens smittetallene i landet stiger.

Fra mandag vil personer, som ikke er vaccineret eller har været smittet med coronavirus, ikke længere have lov til at gå på restauranter og barer eller til kultur- og sportsarrangementer.

Det er heller ikke tilladt for de uvaccinerede at rejse med fjerntog.

Tiltaget kommer, i takt med at Frankrig indfører vaccinepas. Indehavere af et sådant pas skal fremvise passet som bevis for, at de enten er vaccineret eller tidligere smittet for at deltage i det offentlige liv.

Det er således ikke længere nok at kunne fremvise en negativ coronatest.

Har udløst voldsom debat

Der vil i første omgang være undtagelser for dem, som har besluttet sig for at blive vaccineret i den nærmeste fremtid. Disse personer kan slippe afsted med at fremvise en negativ test for at få adgang til de forskellige steder.

De strenge restriktioner har udløst en voldsom debat i Frankrig.

Ifølge det franske forfatningsråd må restriktionerne for de uvaccinerede kun gælde, så længe pandemien kræver det.

Samtidig må uvaccinerede ikke nægtes adgang til politiske begivenheder, besluttede forfatningsrådet fredag aften.

390.000 nye tilfælde lørdag

Franske myndigheder håber, at tiltagene vil hjælpe med at bremse spredningen af covid-19.

Frankrig har de seneste syv dage registreret 3300 smittetilfælde per 100.000 indbyggere. Lørdag registrerede landet 390.000 nye smittetilfælde.

På trods af de høje smittetal planlægger Frankrig at lempe restriktionerne for de vaccinerede borgere fra februar.

Blandt andet vil det ikke længere være obligatorisk at bære mundbind udendørs. Samtidig vil kapacitetsbegrænsningerne for sport- og kulturarrangementer samt et krav om at arbejde hjemme bortfalde gradvist.

Fra midten af februar får også natklubber lov til at genåbne.